donderdag 1 januari 2015

1 januari 2015! Let's begin...


Allereerst: allemaal de beste wensen voor 2015! Dat het maar een heel voorspoedig, gelukkig, en bovenal GEZOND nieuw jaar mag worden!

Mijn jaar is enorm goed begonnen dankzij de velen reacties, likes en volgers die ik gister van jullie heb gekregen met de lancering van mijn blog. Super tof, BEDANKT!!

Nu is het 1 januari en nu moet het allemaal gaan gebeuren. Althans, dat is de bedoeling. Allemaal goede voornemens natuurlijk en ik weet zeker dat de meeste Nederlanders - net als ik - één voornemen bovenaan ons lijstje hebben staan, namelijk: meer bewegen, minder snoepen, minder stressen, meer genieten oftewel gezonder leven.

De titel van deze blog is eigenlijk een beetje misplaatst, want bij een begin hoort een einde. Nou, ik heb nieuws! Een gezonde levensstijl heeft geen einde, punt. We moeten het onderdeel gaan laten worden van onszelf en ons leven. Ingewikkeld? Nee. Uitdagend? Ja, maar dat kunnen wij!

Met de onderstaande 5 TIPS, kunnen we in ieder geval alvast een begin maken:

1. Geef je koelkast  en voorraadkast eens een goede opruimbeurt
Reken af met (light) frisdrank en andere zoete zogenaamd-fruitige sapjes die vol zitten van suikers en andere (chemische, kunstmatige) troep. Kijk ook eens naar de pakjes, zakjes en kant-en-(bijna)-klaar-maaltijden in je kast. Vaak zitten deze ook vol ongezonde toevoegingen die je vaak op een veel gezondere manier zelf kan maken (wordt vervolgd..). Laat je niet misleiden door producten met teksten als '0% vet', 'minder suiker', 'light', etc. Hoe groter het vaak op de verpakking staat, hoe meer kunstmatige stoffen er aan zijn toegevoegd. Weg ermee!

2. Ga bewust(er) boodschappen doen
Volgend op tip 1.  Je koelkast en voorraadkast zijn natuurlijk net volledig gescreend en netjes opgeruimd, tijd voor nieuwe boodschappen! Ga bewust boodschappen doen. Daarmee bedoel ik de 'niet-klakkeloos-alles-in-je-wagentje-gooien-omdat-het-toevallig-in-de-aanbieding-is-en-je-daar-nu-net-zin-in-hebt' manier. Nee, we gaan boodschappenlijstjes maken en etiketten lezen! Door lijstjes te maken, word je minder snel in verleiding gebracht andere producten te kopen die eigenlijk niet nodig zijn. Wat de etiketten betreft: mijn eerste regel is dat als je het niet uit kan spreken (klinkt als: butylhydroxyaniol)  het sowieso al weinig goeds doet voor je lichaam. Verder is het belangrijk om op de volgorde van de ingrediënten te letten evenals E -nummers en schuilnamen. Wist je bijvoorbeeld dat het ingrediënt waarvan het meeste in het product zit, vooraan staat? En dat suiker naast suiker ook wel staat aangeduid als glucose, fructose (stroop), dextrose en ga zo nog maar even door. Een handig en handzaam boekje wat mij erg heeft geholpen is de boodschappencoach van Ralph Moorman. In het begin kan het zeker wat meer tijd kosten, maar je zult merken dat je daar steeds sneller en handiger in wordt.

3. Sporten en bewegen: plan deze momenten in en zet ze in je agenda
Wanneer je geen prioriteit geeft aan sporten of bewegen en daar dus geen tijd voor vrij maakt, schiet het er vaak bij in. Plan deze momenten dus bewust in, zet ze in je agenda. Ikzelf kijk bijvoorbeeld elke zondagavond hoe mijn week eruit ziet en vervolgens bepaal ik wanneer ik ga sporten. Het beste is natuurlijk om op dezelfde momenten te gaan sporten, zodat er een routine in komt, het een gewoonte wordt. Volg je (groeps) sportlessen die op vaste tijden zijn en kan je een keer niet? Zie dit niet als excuus, maar zorg dat je een alternatief hebt. Ga bijvoorbeeld een rondje (hard)lopen of op de fiets naar je werk (als dat kan natuurlijk..).

4. Ga niet alles tegelijk veranderen
Probeer stapje voor stapje verbeteringen te maken en 'slechte' gewoontes te veranderen in goed gewoontes. Als je alles tegelijk wil gaan veranderen en in een keer alles perfect wilt doen, is er een grote kans dat het helemaal 'mis' gaat en je terugvalt in je oude, slechte gewoontes. Begin bijvoorbeeld met het schrappen van suiker in je koffie/thee of het drinken van water in plaats van frisdrank/sapjes. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen een maaltijd aan te passen bijvoorbeeld je ontbijt. Ideeën daarvoor volgen uiteraard later op mijn blog.

5. Geniet! 
Gezond eten en leven betekent alles behalve dat we niet meer mogen genieten. Mensen die mij wat beter kennen, weten dat ik het soms hardop benoem: 'bewust momentje'. Dit kan echt van alles zijn, soms ook iets heel kleins. Ik word er echt gelukkiger van door het even hardop te benoemen, al is het soms tegen mezelf (jep, is dat raar?  Ik praat soms tegen mezelf). Genieten van kleine dingen, het klinkt allemaal zo cliché, maar het is wel waar! Ga lol beleven in het maken van een lekker gezond recept en het uiteraard daarna fijn opeten met mensen die je blij maken. Ga een sport doen die je leuk vindt en doe dat met mensen die je motiveren . En op z'n tijd, geniet je ook lekker van dingen die iets minder gezond en goed voor je zijn, maar die je óók gelukkig maken. Als je daarin balans weet te vinden wordt gezond leven geen 'opgave' maar een manier van leven.

Hoe ben ik begonnen?
Dan nog even over hoe ik ben begonnen. Mijn start van een gezonder leven was eigenlijk heel passief. Ik kreeg een blender voor mijn 26e verjaardag (29 december  2013) . Mijn (ongezonde) ontbijt, als die er al was, maakte plaats voor een groene smoothie. Voor mij was dit een manier om op een relatief eenvoudige en snelle manier, toch voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Ik vond het echt niet gelijk super lekker ofzo, maar het had zo'n enorm positief effect op mijn lijf dat ik gemotiveerd werd om langzaam steeds meer gezondere, maar vooral bewustere keuze te maken.


HAPPY HEALTHY NEW YEAR! 

Volg je me al op Facebook? Like hier mijn page! 


2 opmerkingen:

  1. Wat moet er dan in zo'n groene smoothie? Dan kan ik dat morgen op de markt halen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joyce, Ik ga hier later in mijn blog nog meer aandacht aan besteden. Heel kort gezegd bestaat een groene smoothie uit bladgroente en twee á 3 stuks fruit. Succes!

      Verwijderen