woensdag 14 januari 2015

GEEN TIJD, GEEN ZIN... SPORTEN, HOE HOU JE VOL?

Vooral met deze koude, natte dagen kan je wel 100 dingen verzinnen die je beter kunt gaan doen dan sporten. Stel je toch eens voor dat je van de bank af moeten komen, onder je warme denkentje vandaan, op je fiets moet stappen (door weer en wind) om jezelf vervolgens compleet af te beulen in een sportschool of erger nog, dwars door de regen het onmogelijke van jezelf vragen. Wie heeft daar nou zin in? Je lijkt wel gek!

Dit artikel is vooral bedoeld voor de persoon die bovenstaande gedachtes iets te vaak heeft als het gaat om sporten. JA JIJ, die dit artikel onderuitgezakt op de bank (nog steeds onder je warme dekentje) zit te lezen en bij het idee dat je op moet staan al moe wordt.

Misschien is het handig om eerst even een onderscheid te maken tussen bewegen en sporten.
Bewegen doen we (hopelijk) allemaal. We staan op, lopen, fietsen, doen de boodschappen, maken ons huis schoon, schoffelen wat in de tuin, dat is bewegen. Sporten, misschien beter gezegd trainen vraagt vaak wat meer van je lichaam. Met dit laatste hebben we vaak ook een doel: ergens beter in worden, ergens sneller in worden, sterker worden, calorieën verbranden, etc.

Bewegen is belangrijk en goed, maar in dit artikel wil ik het vooral hebben over het belang van sporten en hoe je nou eigenlijk het maximale uit jezelf / je sport kan halen.

Waar is het eigenlijk goed voor, dat sporten? 
- Je werkt aan je conditie, houdt dingen makkelijker vol, ook als je niet aan het sporten bent
- Het is makkelijker om op gewicht te blijven of af te vallen
- Je spieren worden sterker, je gaat beter in je vel zitten - je wordt strakker
- Je krijgt meer energie en voelt je fit (dit klinkt onlogisch, maar is echt waar)
- Het haalt je uit de waan van de dag. Even met niks anders bezig zijn dan met jezelf  (dus geen werk, volle agenda's, sociale verplichtingen, etc.), dit zorgt voor mentale rust.


















Let's get started, zo hou je het vol! 

1. Ga een sport zoeken die je leuk vindt 
Als je iets MOET van jezelf en je vindt het eigenlijk niet leuk, weet je zeker dat je er vroeg of laat mee gaat stoppen. Doe dus een sport die je leuk vindt. Als je jezelf niet zo goed kan motiveren, zorg dan dat je een sportmaatje hebt, zodat je elkaar kunt motiveren. Laat je daar overigens niet door leiden. Niets is zo makkelijk om te zeggen "Als jij niet gaat, dan ga ik ook niet" - dat moet dus NIET! ;-) Uiteindelijk sport je voor jezelf....

Ik heb mijn sport gevonden in Bootcamp. Het is überhaupt denk ik de enige sport die ik al langer dan 2 jaar volhoud. Ik denk dat het komt doordat je continue uitgedaagd wordt om je grenzen te verleggen en doordat er veel variatie zit in de oefeningen. Mocht je meer hierover willen weten, klik boven in het menuutje dan even op 'sport'.

2. Stel doelen, daag jezelf uit en zie resultaat 
Als je uit het niets gaat sporten, maar je weet eigenlijk niet waar je heen wilt dan kan het zijn dat je er op den duur weinig voldoening uit gaat halen. Als je een bepaald doel hebt, kan je ergens naartoe werken en zo je grenzen gaan verleggen. Stel realistische doelen, houdt tussentijdse resultaten bij en overwin! Deze doelen zijn voor iedereen anders. De een wilt afvallen, de andere wilt zijn conditie verbeteren, weer een ander wil binnen een bepaalde tijd een wedstrijd hardlopen, etc. Laat je niet demotiveren door tegenvallende tussentijdse resultaten. Zoals met alles gaat ook sporten met vallen en opstaan, niets is perfect en zal perfect worden.

Ik heb zojuist m'n eerste doel voor 2015 gesteld, ik ga op 16 mei een 10 km Nikerun doen in Amsterdam. Dit zou écht een mega overwinning voor mij zijn aangezien hardlopen nou niet echt een van mijn talenten is ;-) Doodeng, maar we gaan ervoor!!

3. Beloon jezelf, blijf positief 
Om jezelf te motiveren kan je ervoor kiezen jezelf te belonen wanneer je een (tussen)doel behaalt hebt. Gun jezelf een nieuw sportoutfit (dit vinden vooral vrouwen leuk, haha!), ga lekker uit (eten) of beloon jezelf met waar je ook maar blij van wordt. Het belangrijkste is, is dat je positief bent, dat je de moed erin houdt en dat je er voor wilt blijven gaan. Wat je doelen ook zijn, hoe vaak je ook 'valt'.

4. Denk niet te veel na tijdens het sporten
Als ik ga sporten, probeer ik mijn verstand altijd op 0 te zetten. Als ik te veel ga nadenken over wat ik aan het doen ben dan haal ik op dat moment niet het maximale uit mezelf. Denk vooral 'Gaaaaaaaan!' Je zal zien wat voor voldaan gevoel je dat zal geven.

5. Laat je niet gek maken door anderen 
Deze tip heb ik mezelf vaak moeten geven... en nog! Als je je gaat vergelijken met anderen kan het wel eens flink mis gaan. Als je enorm atletisch bent en zonder trainen al voorop loopt zal je hier niet zo snel last van hebben. Ben je van nature niet zo'n sporter (zoals ik), maar wil je wel graag, ga ervoor! Luister naar je eigen lichaam, verleg je eigen grenzen en haal daar voldoening uit. Dat de rest al veel verder is dan jij, moet je echt loslaten. Dit zal je enorm kunnen afleiden en demotiveren om je doelen te behalen. Het is echt niet zo dat je alleen resultaat behaalt als je de snelste bent!

Als laatste een goede tip van dit schattig meisje:
Don't stop, Don't give up! Keeeeeeeep trying!




Volg je me al op Facebook? Like hier mijn page! 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen