maandag 5 januari 2015

Paleo, glutenvrij, koolhydraatarm... snap jij het nog?

Af en toe zie ik door de bomen ook het bos niet meer! Eerst gaan we aan de eierkoeken met Sonja Bakker, wat al snel ontkracht werd met een 'schijt-aan-Sonja-dag', vervolgens koopt iedereen de Voedselzandloper, stoppen we met het eten van brood en het drinken van melk en slaan massaal allerlei zogenaamde 'superfoods' in.
 
In de wereld van het gezonde eten, zie je een aantal 'trends'- zo noem ik ze voor het gemak maar even - regelmatig voorbij komen. Hieronder neem ik 5 van deze populaire 'trends' onder de loep:

1. Paleo 
Bij Paleo eten gaat het vooral om het eten van uitsluitend natuurlijke, onbewerkte voeding. Eigenlijk kijken ze terug naar onze bet-over-over-over-en nog verder-grootvaders en moeders. In hun tijd hadden ze nog geen Mc Donalds en Albert Heijns en zelfs geen Eco-Plaza's. Nee, in die tijd ruilden ze nog een aardappel tegen een rode biet. Paleo maaltijden bestaan vooral uit groenten, fruit, vlees, vis, noten en zaden.

2. Suikervrij
Wanneer je suikervrij eet, mijd je de zogenaamde 'geraffineerde' suikers. Geraffineerde suikers zijn suikers in een niet- natuurlijke vorm. Deze suiker is in de fabriek 'schoongemaakt' zodat het zijn witte kleur krijgt. In geraffineerde suiker zitten geen vitamines, mineralen en vezels meer en doen dus niets (meer) voor je lichaam. Het heeft eerder negatieve, schadelijke effecten op bijvoorbeeld je energieniveau, (over)gewicht, etc.

3. Glutenvrij 
Wanneer je glutenvrij eet, vermijd je gluten. Gluten zijn eiwitten die voorkomen in veel graanproducten zoals tarwe, rogge, gerst en spelt. Sommige mensen kiezen ervoor om geen voeding meer te nemen waar gluten in zitten, omdat ze het slecht kunnen verdragen (let op, dit betekent niet per definitie de ziekte coeliakie). Het kan een oorzaak zijn van veel vage klachten als buikpijn, hooikoorts, eczeem, etc.

4. Koolhydraatarm 
Bij koolhydraatarm eten, worden voedingsmiddelen die een grote hoeveelheid verteerbare koolhydraten bevatten (zoals brood, pasta, aardappelen en rijst) beperkt of vervangen door voedingsmiddelen die een hoger percentage proteïnen en vetten (zoals vet vlees, vis en sojaproducten) en vaak andere voedingsmiddelen die een relatief lage hoeveelheid koolhydraten bevatten. De reden waarom mensen ervoor kiezen koolhydraatarm te eten, heeft te maken met de aanmaak van insuline. Wanneer er overmatig koolhydraten worden 'ingenomen', wordt er overmatig insuline aangemaakt. Insuline is een hormoon dat de opslag van vet in cellen stimuleert. 

5. Hormoonfactorproef
Deze theorie is erop gericht de complete hormoonhuishouding in balans te brengen. Wanneer je hormonen in balans zijn, zal je je gezond en fit gaan voelen. Bovendien wordt het makkelijker een gezond gewicht te bereiken en te behouden. Om de hormonen in balans te brengen, wordt een combinatie gemaakt tussen voeding, beweging en stressmanagement. Hier wordt ook rekening gehouden met inname van koolhydraten, suiker, gluten, melkproducten e.d. en de daarbij behorende  effecten op je lichaam.


Wat is nu de juiste 'trend'?  Wat werkt er voor jou en mij? 
Voor de duidelijkheid; ik 'geloof' niet in een (crash) dieet waarin je voor een bepaalde tijd je eetpatroon volledig op z'n kop gooit om vervolgens weer 'normaal' te gaan eten en alle kilo's weer aan te komen. Voor mij bestaat er niet zoiets als 'Sonja Bakkeren'.

Ik volg niet in één bepaalde trend/theorie en geloof ook niet in het volledig uitsluiten van een bepaalde voedingsgroep. Je ziet ook dat veel van bovenstaande theorieën (deels) met elkaar overeenkomen. Ik zoek de juiste combinaties, probeer verschillende dingen uit en kom er op die manier achter wat voor mij werkt.

Ik kook zonder pakjes en zakjes en probeer zo natuurlijk mogelijk te eten. Daarbij eet ik bijvoorbeeld zo min mogelijk gluten en beperk mijn zuivel- en suikerinname. Heb ik een glutenallergie of lactose-intolerantie? Nee - niet dat ik weet- , maar ik merk zéker wel dat wanneer ik producten met gluten en lactose (melksuiker) vermijd, ik een minder opgeblazen gevoel heb, mijn huid beter is en dat 'vage klachten' als vermoeidheid en onbestemde 'pijntjes' verdwijnen. Je zou het eens twee weken kunnen uitproberen om uit te vinden hoe dit bij jou zit. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de andere van bovengenoemde 'trends' en theorieën.

Wil je meer weten over een van bovenstaande trends/theorieën? De volgende sites zouden je hierbij kunnen helpen:
www.paleo.nl
www.ikeetsuikervrij.nl
www.dehormoonfactor.nl


Volg je me al op Facebook? Like hier mijn page! 






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen