woensdag 21 januari 2015

"VANAVOND GA IK ÉCHT VROEG NAAR BED! "

AAHH! Gisteravond ben ik veel te laat gaan slapen. Waarom? Geen idee!  Ken je dat, dat je doelloos aan het scrollen bent over je tijdlijn op Facebook en je uiteindelijk op een profiel of pagina terecht komt waarbij de connectie ver te zoeken is!? Of dat de TV aan staat en je midden in een of andere 'Shock Doc' terecht komt en je het ineens heel belangrijk vindt om te kijken hoe het afloopt. "Bij het volgende reclameblok zet ik hem écht uit" NOT! De volgende ochtend word ik dan wakker en moet ik minstens 6 keer op mijn wekker (en telefoon) slaan voordat ik uit m'n bed kan komen...

En wat denken we dan?
"Vanavond ga ik écht vroeg naar bed!"

Als we denken aan een gezonde levensstijl, denken we vaak vooral aan gezond eten en genoeg bewegen / sporten. Wist je dat slapen minstens zo belangrijk is? Ik ben op onderzoek gegaan en ik en waarschijnlijk velen anderen, kunnen hier HEEL VEEL van leren!

Jesse van der Velde zegt het volgende over slapen:
Tijdens de slaap komen lichaam en geest tot rust en is het lichaam in staat zichzelf te herstellen en te vernieuwen. Zo weet men uit onderzoeken dat mensen die niet genoeg slaap krijgen vaak een verzwakt immuunsysteem hebben, last hebben van een vertraagde wondheling en minder groeihormoon aanmaken, wat nodig is om te groeien en vet te verbranden.

Maar slaap is niet alleen noodzakelijk voor de lichamelijke gezondheid, ook de geestelijke gezondheid kan alleen optimaal zijn als je voldoende slaapt. Tijdens je slaap worden namelijk allerlei gebeurtenissen van de dag verwerkt en opgeslagen in de hersenen. Onderzoekers hebben aangetoond dat mensen die niet genoeg slaap krijgen een minder goed werkend geheugen hebben, minder goed in staat zijn logisch na te denken en grotere problemen hebben met besluiten te nemen.

Oké, slapen is dus heel belangrijk! Zeker als we ons overdag fit en energiek willen voelen in plaats van heel de dag zitten gapen. Veel mensen hebben moeite te gaan slapen en voor sommige mensen ligt het probleem veel dieper en hebben een serieus slaapprobleem. Dit kan bijvoorbeeld veroorzaak worden door stress, veel gepieker of andere redenen. Voor dit laatste is wellicht professionele hulp nodig. Voor dat eerste - gaan slapen, dus überhaupt aanstalten maken om naar bed te gaan- heb ik wel wat handige tips:

TIP 1: PLANNEN, VOORUIT DENKEN & PRIORITEITEN STELLEN
Net als met veel andere dingen gaat het hier weer over plannen en vooruit denken. Als je complete 'to do list' nog moet afwerken om 22:00 uur, terwijl je eigenlijk om 22:30 uur in je bed wilt gaan liggen om te gaan slapen, dan weet je zeker dat het later wordt en ben je uiteindelijk blij dat je 'nog wel 5  uur' geslapen hebt. Het mooiste is natuurlijk als je alles 'volgens plan' laat verlopen en je gewoon op tijd in je bed stapt. Lukt dat niet, stel prioriteiten. Kan dit niet tot morgen blijven liggen?

Slapen is belangrijk! Het aantal uren slaap dat je nodig hebt, verschilt per persoon maar ligt tussen de 6-8 uur. Een vaste tijd om te gaan slapen zal hier ook aan meehelpen.

TIP 2: GEEN COMPUTERS, TV EN SMARTPHONES VOOR HET SLAPEN GAAN 
Ik geef het gelijk toe, ik ben schuldig. Uit verschillende onderzoeken is echter gebleken dat het felle licht van deze apparaten ervoor zorgt dat er minder van het slaaphormoon melatonine wordt aangemaakt. Dit kan zorgen voor een slaaptekort of een minder diepe, effectieve slaap. Misschien toch maar verstandig om dat eens gaan uit te proberen.

TIP 3: ZORG VOOR EEN LEKKER BED & GOEDE SLAAPOMSTANDIGHEDEN
Een goed bed met een goed matras en een goed kussen nodigt meer uit om te gaan slapen. Een leuk dekbedovertrek helpt mij ook al, haha! Wie kent dat gevoel niet dat je in een lekker schoon, net opgemaakt bed kan kruipen. Niets lekkerder dan dat, toch? Hetzelfde geldt voor de temperatuur en het licht dat je slaapkamer binnenkomt. Zorg dat het niet te koud is, maar ook zeker niet té warm en dat het lekker donker is om goed te kunnen slapen.

Ik moet nog een hoop leren...

"VANAVOND GA IK ÉCHT VROEG NAAR BED"





 
















Volg je me al op Facebook? Like hier mijn page! 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen