dinsdag 24 februari 2015

KRACHTTRAINING!? IK WIL TOCH GEEN BODYBUILDER WORDEN!?!?

Als je wilt afvallen of strakker in je vel wilt zitten, gaat men vaak als een 'malle' cardioën. Eindeloze hardlooprondjes, lange tijd achter elkaar op de crosstrainer of de loopband. Het kost vaak veel tijd en  kan op den duur ook érg saai worden... 

Begrijp me niet verkeerd... Hardlopen is een goede manier om te bewegen, je conditie op pijl te houden, je hoofd leeg te maken en je verbrand er ook nog eens de nodige calorieën mee. Echter blijkt (en weet ik inmiddels) dat krachttraining een stuk efficiënter is bij het behalen van resultaten!

Maar hé, je denkt toch zeker niet dat ik krachttraining ga doen? Helemaal als vrouw zijnde.. van krachttraining word ik veel te gespierd en te hoekig, straks ga ik nog op een man lijken!! ! Bovendien val je daar niets van af, ik moet vooral veel zweten want dan verbrand ik pas!

HO, STOP! Bovenstaande zijn fabels, krachttraining is super goed voor je en je kan er écht resultaat mee behalen zonder dat je er gelijk uit gaat zien als een bodybuilder. YES, ook voor de vrouwen!! Vrouwen hebben namelijk niet de bouw en de hormonen voor een hoekig-mannelijk-bodybuilder lijf ;-)  daar moet je écht heel veeel voor trainen wil het zover komen.

Ik geef je 4 redenen waarom je juist WÉL aan krachttraining zou moeten doen!

1. Krachttraining zorgt voor een langere vetverbranding
Door krachttraining te doen, maak je als het ware kleine scheurtjes in je spieren, deze worden tijdens rust hersteld. Dit herstellen kost energie, dus ook al ben je niet meer aan het trainen, je bent nog steeds aan het verbranden!! Bij cardio verbrand je alleen maar op het moment zelf en worden nauwelijks spieren 'beschadigd'.

2. Krachttraining maakt je lijf sterk
Door krachttraining te doen, maak je je spieren sterker en op die manier zijn fysieke inspanningen minder belastend voor je lichaam. Heb je bijvoorbeeld veel last van je rug tijdens het hardlopen? Dan zou krachttraining je goed kunnen helpen! Ik had altijd hele zware benen bij het hardlopen, maar sinds ik dit meer afwissel met krachttraining, komt de kracht veel meer uit mijn lijf (lees: benen) dan uit m'n hoofd (lees: doorzettingsvermogen en een beetje bluf ;-))

3. Krachttraining vormt je lichaam 
Door cardio kunnen we wel afvallen, maar zonder krachttraining zullen we nooit 'strak' en sterk worden. Krachttraining zorgt voor de 'shape' die je graag wilt hebben.

4. Krachttraining verbeterd je houding
Door krachttraining word je lijf sterker en ben je je meer bewust van je lichaam. Automatisch zal daardoor ook je houding verbeteren.

Al met al, genoeg redenen om eens aan de gewichten te gaan 'hangen'. Ik beken eerlijk dat ik ook sceptisch was in het begin, maar doordat je zo snel resultaat ziet en voelt, werkt het super motiverend. In bootcamp heb ik de combinatie gevonden van beide (kracht / cardio) wat voor mij de beste combinatie is: genoeg afwisseling en maximaal resultaat! Meer daarover kan je bovenin het menu onder 'Sport' vinden.

SUCCES!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen