donderdag 26 februari 2015

LESJE: ETIKETTEN LEZEN

Vanavond eet ik kip kerrie! Zelf gemaakt met verse groente uiteraard! ;-)

Voorheen at ik regelmatig een potje 'Chicken Tonight kerrie'. Hoe makkelijk is het om een potje bij de kip en rijst te 'gooien' en te denken dat je een gezond maaltje aan het eten ben!? Ik geef je hierbij een lesje etiketten lezen. Ondanks dat er mooi gekleurde groente op het potje staan, is dit helemaal niet zo voedzaam als je zou denken.

De ingrediëntenlijst van een potje 'Chick Tonight Kip Kerrie':
Water, groenten 17,1% (paprika 10% (rood, groen), wortel), ananas op sap 10% (ananas, water, suiker, zuurteregelaar E330), suiker, plantaardige olie (raapzaad, katoenzaad, palm, kokos), glucosestroop, rozijnen 2,3%, zout, gemodificeerd maïszetmeel, azijn, gember, tomatenpuree, aroma (bevat TARWE, MOSTERD, SELDERIJ), stabilisator E415, EIGEEL, kerrie, tapiocazetmeel, gebrande suiker.

Voedingswaarde:
Energie: 400 KJ/95 Kcal per 100 ml
Vet: 3,5 gram (0,4 gram verzadigd vet)
Koolhydraten: 14 g (waarvan 12 gram suikers!!)
Eiwitten: 0,5 gram
Zout: 1,6 gram

Waar let je nou op als je zo'n ingrediëntenlijst leest?
1. De volgorde waarop de ingrediënten staan
2. E-nummers
3. Schuilnamen (o.a. suikers)

Oké, terug naar de ingrediënten van het potje 'chicken tonight'. Laten we bovenstaande regels daar eens op toepassen.

1. De volgorde van de ingrediënten: 
De ingrediënten staan op volgorde van 'hoeveelheid'. Dit potje 'chicken tonight' bestaat dus voor het grootste gedeelte uit water en het minste gebrande suiker.

2. E-nummers: 
Op dit etiket kom je 2 e-nummers tegen: E330 en E415. E330 is een natuurlijk citroenzuur. Als ik ga researchen kom ik erachter dat daar vrij weinig mis mee is. E415 is een verdikkingsmiddel. Na wat research krijg ik niet écht een eenduidig beeld of dit een slecht of 'ok' e-nummer is. De een geeft aan dat het vrij onschuldig is, de ander geeft aan dat het een toename van astma-aanvallen en huidreacties kan veroorzaken. Ik zou dit persoonlijk niet graag binnen krijgen ;-)

3. Schuilnamen & 'Abracadabra taal':
Om consumenten (jij dus) te misleiden, gebruiken fabrikanten vaak 'schuilnamen' voor bepaalde ingrediënten. Zo lijkt het in eerste instantie vrij onschuldig, maar kunnen er bijvoorbeeld veel meer suikers in zitten dan in eerste instantie lijkt. In het geval van dit 'chicken tonight kerrie' potje, vind je naast de 'gewone' suiker ook: suiker in de ananas op sap, glucosestroop en gebrande suiker. Dit komt uiteindelijk allemaal neer op 'kunstmatige' suikers, die je liever niet wilt binnen krijgen.

'Gemodificeerd maïszetmeel' klinkt wat mij betreft vrij 'abracadabra'. Ik kan me er in ieder geval geen voorstelling van maken ("Doe mij maar een zakje/pakje gemodificeerd zetmeel!", "Wilt u proeven? Tasje erom?"). Als ik uit ga zoeken wat het is, kom ik erachter dat 'gemodificeerd' eigenlijk gelijk staat aan 'gewijzigd' (= niet natuurlijk). Als ik verder ga zoeken, komt eigenlijk overal terug dat dit ingrediënt wordt toegevoegd als 'verdikkingsmiddel' en dat het verder geen nuttige voedingsstoffen bevat. Dit is slechts een voorbeeld, er zijn nog veel meer 'abracadabra' ingrediënten! Wat denk je bijvoorbeeld van curcumine of butylhydroxytolueen!?

CONCLUSIE:
Misschien denk je bij deze analyse, het valt toch nog wel mee met de schadelijke stoffen die erin zitten, er zitten maar 2 E-nummers in!? Je kan de vraag ook andersom stellen: 'Wat zit er eigenlijk wél in dat voedingswaarde heeft en daadwerkelijk iets 'doet' voor je lichaam!? Dus voeding die je energie geeft, alert houdt, je helder laat nadenken, je goed laat slapen, etc.  Die 17% groente? Ananas op sap van suiker? ;-) Ik zou dit potje lekker buiten je winkelmandje laten..

Deze 'chicken tonight' is slechts een voorbeeld. Er zijn zoveel ongezonde, kunstmatige ingrediënten en schuilnamen waar je je niet bewust van bent. Wil je meer informatie over e-nummers en schuilnamen? De boodschappencoach kan je hier veel info over geven en is handig voor in de boodschappentas! Een ander handig hulpmiddel is de 'sugarchallenge app'. Dit is een app voor op je smartphone met o.a. een lijst met schuilnamen voor suiker.

Als laatste wil ik zeggen dat je niet 'bang' moet worden voor eten, zorg vooral dat je de ingrediënten leer kennen en je bewust wordt van datgeen je naar binnen 'werkt'.

Vanavond maak ik een eigengemaakte, gezonde kip kerrie met verse ingrediënten en zonder pakjes of potjes van Knorr ;-) Het recept zal ik binnenkort plaatsen!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen