maandag 1 juni 2015

HALLO JUNI, breng jij weer structuur in mijn leven?

Ik wilde beginnen met het maken van 100 excuses, spijtbetuigingen en nog meer 'sorry's', maar ik doe het niet. Oké, een kleintje dan: sorry. Mijn blog is mijn hobby, nieuwe dingen uitproberen vind ik leuk, maar dit alles kost ook veel tijd. Gezond eten vind ik vooral belangrijk en nodig en voor de nodige variatie moet ik mezelf blijven inspireren. Toen ik aan deze blog begon, besloot ik dat het vooral leuk & en eerlijk moet zijn en blijven. Uiteindelijk komt 'het leven' (oef, dat klinkt zwaar..) zoals het komt en ben en blijf ik daarbij ook maar gewoon een mens ;-)

Desalniettemin (vind ik een leuk woord), realiseer ik me dat het al een tijdje vrij stil is bij 'VitaLies'. Ik kan me nu volledig gaan verantwoorden, maar dit lijkt me totaal niet interessant en bovendien niet erg nodig. Laten we het houden op andere prioriteiten!

'En weer door...'

Sinds ik weer (tijdelijk) bij mijn ouders woon, ben ik mijn ritme een beetje verloren. Niet dat ik nu zo ontzettend ongezond ben gaan leven of gestopt ben met sporten...Dat valt allemaal wel mee, maar het zou niet verkeerd zijn om mezelf weer bij de les te roepen en de regie weer in handen te nemen, dus hierbij neem ik jullie gelijk ook weer mee ;-)


1. LEEF & GENIET - maar houd het gezond  
De afgelopen weken heb ik misschien wel iets te veel geleefd en genoten (kan dat!?). Begrijp me niet verkeerd... Ik denk dat het belangrijk is om leuke dingen te doen, tijd te besteden aan vrienden en familie, lekker erop uit te gaan, lekker te eten, etc. MAAR! een beetje ritme en regelmaat zorgen er ook weer voor dat je juist die dingen kan blijven doen en ook beter vol kan houden. Te veel (ongezond) eten, (te veel) alcohol, te volle agenda's, te weinig slaap, breekt je op den duur op.... It's all about balance!

TIP! hanteer de 80/20 regel! 80 procent van de tijd leef je zo gezond mogelijk. 20 procent van de tijd neem je het allemaal iets minder serieus. Zo hou je het vol en blijft het ook 'mentaal' gezond. Obsessief bezig zijn met gezond leven wordt anders automatisch ongezond.

2. Focus & vaar je eigen koers 
Roep jezelf bij de les en focus je op je doelen. Het hebben van een doel is sowieso een goede manier om ergens naartoe te werken: resultaat! Dit kan van alles zijn en is voor iedereen verschillend. Misschien wil je nu toch eindelijk meer dan 10 minuten achter elkaar kunnen hardlopen, wil je minstens 2 keer in de week gaan sporten of die paar kilo's voor de zomer nog kwijt.. vul het maar in.

Laat je hierbij door niets of niemand beïnvloeden. Er zijn altijd genoeg redenen die je kunnen weerhouden je doel te behalen ('Zit je nou weer aan het water, ook niet gezellig..', 'Wat eet jij nou voor lunch, je bent toch geen konijn!?'). Probeer hier voor jezelf boven te staan en focus je op datgene dat je wilt bereiken. Iets met wie het laatst lacht.. ;-)

TIP! Schrijf voor jezelf op wat je wilt bereiken en deel het met iemand uit je directe omgeving. Heb je gelijk een stok achter de deur ;-)

3. Probeer zo goed als het kan bewust & gezond te blijven eten 
Mijn hand ging de laatste tijd iets te vaak in de dropjespot op het werk en ik denk dat ik al een paar weken geen groene smoothie op heb (oeps!) en dat terwijl ik zo'n groot 'verkondiger' daarvan ben! (Hier Liset, wat groene smoothie inspiratie)

Gelukkig zijn de rijstwafels avocado en havermout nog steeds makkelijk en snel en houdt mijn collega mij op het werk nog enigszins in het gareel met een gezonde salade ;-). Consequenties? Ik gok (lees: weet ik wel zeker) dat mijn energiepijl wel eens wat hoger is geweest en ik merk dat mijn huid ook weer gevoeliger is. Tijd dus om mijn blender uit de verhuisdoos te halen en de puntjes op de 'I' te zetten wat voeding betreft. Uiteindelijk weten we stiekem écht wel wat goed en minder goed voor ons is.

TIP! zorg dat je basis gezond, simpel en vol te houden is, dan valt de 'schade' in een 'mindere-focus-op-gezond-leven-periode' ook wel mee.

4. Blijf in beweging
In de stilte ben ik gelukkig nog wel blijven sporten. Sterker nog - ik heb mijn 10 km Nike Women Run voltooid! En het ging nog goed ook! Stiekem wel een beetje TROTS op mezelf :) Wel een klein beetje 'hardloopleed' aan over gehouden, maar door iets rustiger aan te doen, komt dat ook wel weer goed.

Ben je de draai wat beweging betreft een beetje verloren? Probeer in ieder geval de 'makkelijke' alledaagse dingen wel te blijven doen: pak wat vaker de fiets in plaats van de auto, neem de trap in plaats van de lift, maak een wandeling in je lunchpauze, etc.

TIP! Neem vooral ook puntje 2 serieus (gezond eten!). Ik merk namelijk dat als ik gezonder eet, ik ook meer energie heb om écht te trainen!

5. Slaap! 
Dit blijft een ding voor mij. Op tijd gaan slapen. Waarom moet er nog van alles gebeuren vlak voor ik ga slapen? Het belang van voldoende slaap wordt onderschat, in de eerste plaats door mij. Zorg dat je je uurtjes slaap pakt en je zult zien wat voor positief effect dat heeft.

TIP! Lees mijn eerder blog over slapen hier.


Ik probeer de komende maand mijn focus & regelmaat weer een beetje terug te vinden... 

Doe je met mij mee? 







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen